Kansspelautoriteit waarschuwt online aanbieders voor aanbod en reclame rond sportzomer

8 april 2016

Vooruitlopend op de komende sportzomer heeft de Kansspelautoriteit aanbieders van online kansspelen gewaarschuwd over het feit dat het nog steeds niet is toegestaan zich te richten op de Nederlandse markt.

Dit geldt voor het aanbieden van en/of reclame maken voor sportweddenschappen ter gelegenheid van bijvoorbeeld het EK Voetbal, Tour de France en de Olympische spelen.

Signalen

De reden voor het waarschuwen van aanbieders en reclamemakers hangt samen met signalen die bij de Kansspelautoriteit binnenkwamen. Namelijk: dat online aanbieders voorbereidingen aan het treffen zijn voor het organiseren reclameactiviteiten voor kansspelen online tijdens de sportzomer. De Kansspelautoriteit wil voorkomen dat allerlei aanbieders en reclamemakers de sportzomer gebruiken om (massaal) online reclame te maken en klanten te lokken naar niet vergunnende kansspelen in Nederland.

Wetsvoorstel

De Tweede Kamer behandelt vlak vóór de sportzomer het wetsvoorstel dat online kansspelen reguleert. Pas na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel kan een vergunning worden aangevraagd en wordt het aanbieden van online kansspelen (waaronder sportweddenschappen) pas toegestaan.

Sancties

Aanbieders die hier geen gehoor aan geven, riskeren sancties en daarmee een eventuele toekomstige online kansspelvergunning van de Kansspelautoriteit. Met een online kansspelvergunning kunnen aanbieders na inwerkingtreding van het wetsvoorstel kansspelen op afstand wél legaal hun aanbod op de Nederlandse markt richten.